3. شرح وظايف سازمان

  وظایف و اختیارات شورای مرکزی به شرح زیر است:

  الف- برنامه ریزی و فراهم آوردن زمینه اجرایی اهداف و قانون و آیین نامه های اجرایی آن و آیین نامه کاردانی با جلب مشارکت سازمان های استان ها خط مشی های طی هماهنگی با وزارت راه و شهر سازی

ب- بررسی مسائل مشترك سازمان های استان ها و شورای مرکزی با تشکیل جلسات دوره ای با حضور رؤسای سازمان استان ها و تعیین خط مشی های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت در چارچوب قانون و آئین نامه های آن و مصوبات هیات عمومی و ابلاغ آنها.

پ -ایجاد زمینه های مناسب برای انجام وظایف ارکان شورای مرکزی و سازمان های استان ها از طریق مذاکره و مشاوره با مراجع ملی و محلی، در امور برنامه ریزی و اجرای طرح های ساختمانی و شهرسازی و با مراجع قضایی در مورد اجرای مواد قانون که به امور قضایی و انتظامی مربوط می باشد.

ت - حل و فصل اختلافات بین ارکان داخلی سازمان های استان ها یا بین سازمان های استان هابا یكدیگر یا بین اعضای سازمان های استان ها با یکدیگراز طریق داوری.

ث - همکاری با وزارت راه و شهرسازی در امر نظارت بر عملکرد سازمان های استان ها و اصلاح خط مشی سازمان های استان ها از طریق مذاکره و ابلاغ بخشنامه.

ج- همکاری با مراکز علمی و آموزشی و ارائه مشورت های لازم در زمینه حرف ساختمانی در صلاحیت مربوطه.

چ- همکاری با وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان(شورای مرکزی) و سایر دستگاه های اجرایی در زمینه امور مربوط به ساخت و ساز.

ح- همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ارتقای سطح مهارت فنی کارگران ساختمانی با توجه به استاندارد های مهارت تعریف شده.

خ- تلاش جهت جلب مشارکت و تشویق به سرمایه گذاری اشخاص و موسسات در طرح های مسکن و تاسیسات ومستحدثات عمرانی عام المنفعه و همکاری با دستگاه های اجرایی در ارتقای کیفیت اینگونه طرح ها.

د- جمع آوری کمک های داخلی جهت کمک به دستگاه های مسؤول در امر امداد و نجات در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه.

ذ- همکاری در برگزاری آزمون های تخصصی کاردان فنی، معماران تجربی و کارگران ماهر و آموزش های تکمیلی برای به هنگام نگاه داشتن دانش فنی آنان و همچنین شناسایی تدارك فرصت های کارآموزی و برگزاری مسابقات حرفه ای.

ر- حمایت اجتماعی از اعضای سازمان های استان ها و دفاع از حیثیت و حقوق حقه آنها.

ز- همکاری و تعامل سازنده با نظام مهندسی استان ها و مشارکت در برگزاری کنفرانس ها و گردهمایی و تبادل اطلاعات.

ژ- ارائه گزارش عملکرد به وزارت راه و شهرسازی و هیات عمومی  .

س - پیشنهاد در تهیه و تنظیم حدود صلاحیت رشته ها و مبانی قیمت گذاری خدمات فنی کاردانی به وزارت راه و شهرسازی و انعکاس نظرات مناسب به وزارت متبوع.

ش - تشکیل کمیته نظام پیشنهادها و هیات مشورتی

ش - تشکیل کمیته نظام پیشنهادها و هیات مشورتی "شورای مرکزی"

ص- تهیه و تصویب نظام نامه داخلی نحوه اداره هیات عمومی و پیشنهاد آن به هیات عمومی جهت تصویب.

ض تهیه و پیشنهاد نظام نامه نحوه تشکیل صندوق مشترك سازمان های استان ها و چگونگی اداره آن، به هیأت عمومی جهت تصویب.

ط- تصویب برنامه و بودجه سالانه هیأت عمومی به پیشنهاد رئیس شورای مرکزی.

ظ- انتشار نشریه شورای مرکزی و سایر نشریات تخصصی.