چشم انداز وماموريت،شرح وظايف سازمان

سایت: lms نظام کاردانی ساختمان
درس: چشم انداز وماموريت،شرح وظايف سازمان
کتاب: چشم انداز وماموريت،شرح وظايف سازمان
چاپ توسط: کاربر مهمان
تاریخ: جمعه، 28 اردیبهشت 1403، 11:24 صبح

1. چشم انداز

با استفاده از عوامل فني و  كاردانهاي فني بصورت بهينه در تمامي مراحل ايجاد بنا از برداشت ، تهيه نقشه هاي ساختماني،  نظارت ،اجرا و تعمير ونگهداري وانجام آزمايشات وكنترل هاي لازم در حدود صلاحيت هاي تعريف شده در راستاي اهداف مقررات ملي ساختمان به منظور اطمينان از ايمني ، بهداشت ، بهره دهي مناسب ، آسايش وصرفه اقتصادي واجرا وكنترل آن در جهت حمايت از مردم به عنوان بهره برداران از ساختمانها وفضا هاي شهري وابنيه ومستحدثات عمومي وحفظ وافزايش بهره وري ومنابع مواد وانرژي وسرمايه هاي ملي 

2. ماموريت

انتظام وانسجام امور حرفه اي كاردانهاي فني ساختمان شاغل در رشته هاي معماري ، شهر سازي، عمران، تاسيسات مكانيكي ، تاسيسات برقي ، نقشه برداري ، ترافيك ورشته هاي مرتبط با آنها وهمچنين ارتقاي دانش فني صاحبان حرفه هاي مذكور وبالا بردن كيفت خدمات آنها در محل هاي  حوذه شمول ماده 4 قانون نظام مهندسي 

3. شرح وظايف سازمان

  وظایف و اختیارات شورای مرکزی به شرح زیر است:

  الف- برنامه ریزی و فراهم آوردن زمینه اجرایی اهداف و قانون و آیین نامه های اجرایی آن و آیین نامه کاردانی با جلب مشارکت سازمان های استان ها خط مشی های طی هماهنگی با وزارت راه و شهر سازی

ب- بررسی مسائل مشترك سازمان های استان ها و شورای مرکزی با تشکیل جلسات دوره ای با حضور رؤسای سازمان استان ها و تعیین خط مشی های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت در چارچوب قانون و آئین نامه های آن و مصوبات هیات عمومی و ابلاغ آنها.

پ -ایجاد زمینه های مناسب برای انجام وظایف ارکان شورای مرکزی و سازمان های استان ها از طریق مذاکره و مشاوره با مراجع ملی و محلی، در امور برنامه ریزی و اجرای طرح های ساختمانی و شهرسازی و با مراجع قضایی در مورد اجرای مواد قانون که به امور قضایی و انتظامی مربوط می باشد.

ت - حل و فصل اختلافات بین ارکان داخلی سازمان های استان ها یا بین سازمان های استان هابا یكدیگر یا بین اعضای سازمان های استان ها با یکدیگراز طریق داوری.

ث - همکاری با وزارت راه و شهرسازی در امر نظارت بر عملکرد سازمان های استان ها و اصلاح خط مشی سازمان های استان ها از طریق مذاکره و ابلاغ بخشنامه.

ج- همکاری با مراکز علمی و آموزشی و ارائه مشورت های لازم در زمینه حرف ساختمانی در صلاحیت مربوطه.

چ- همکاری با وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان(شورای مرکزی) و سایر دستگاه های اجرایی در زمینه امور مربوط به ساخت و ساز.

ح- همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ارتقای سطح مهارت فنی کارگران ساختمانی با توجه به استاندارد های مهارت تعریف شده.

خ- تلاش جهت جلب مشارکت و تشویق به سرمایه گذاری اشخاص و موسسات در طرح های مسکن و تاسیسات ومستحدثات عمرانی عام المنفعه و همکاری با دستگاه های اجرایی در ارتقای کیفیت اینگونه طرح ها.

د- جمع آوری کمک های داخلی جهت کمک به دستگاه های مسؤول در امر امداد و نجات در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه.

ذ- همکاری در برگزاری آزمون های تخصصی کاردان فنی، معماران تجربی و کارگران ماهر و آموزش های تکمیلی برای به هنگام نگاه داشتن دانش فنی آنان و همچنین شناسایی تدارك فرصت های کارآموزی و برگزاری مسابقات حرفه ای.

ر- حمایت اجتماعی از اعضای سازمان های استان ها و دفاع از حیثیت و حقوق حقه آنها.

ز- همکاری و تعامل سازنده با نظام مهندسی استان ها و مشارکت در برگزاری کنفرانس ها و گردهمایی و تبادل اطلاعات.

ژ- ارائه گزارش عملکرد به وزارت راه و شهرسازی و هیات عمومی  .

س - پیشنهاد در تهیه و تنظیم حدود صلاحیت رشته ها و مبانی قیمت گذاری خدمات فنی کاردانی به وزارت راه و شهرسازی و انعکاس نظرات مناسب به وزارت متبوع.

ش - تشکیل کمیته نظام پیشنهادها و هیات مشورتی

ش - تشکیل کمیته نظام پیشنهادها و هیات مشورتی "شورای مرکزی"

ص- تهیه و تصویب نظام نامه داخلی نحوه اداره هیات عمومی و پیشنهاد آن به هیات عمومی جهت تصویب.

ض تهیه و پیشنهاد نظام نامه نحوه تشکیل صندوق مشترك سازمان های استان ها و چگونگی اداره آن، به هیأت عمومی جهت تصویب.

ط- تصویب برنامه و بودجه سالانه هیأت عمومی به پیشنهاد رئیس شورای مرکزی.

ظ- انتشار نشریه شورای مرکزی و سایر نشریات تخصصی.